ارائه راهکارهای هوش تجاری در توسعه کسب و کارهای بانکی و صنعت پرداخت

هر کسب و کاری برای پیش بینی میزان سود و زیان خود، به بررسی جامع شاخصهای مرتبط و کسب اطلاعات دقیق نیاز دارد. هوش تجاری به سادگی این کار را انجام می‌دهد.

هوش تجاری با ترکیب اطلاعات تحلیلی کسب و کارها، داده‌کاوی(Data Mining)، تجسم یا مصورسازی داده‌ها (Data Visualization) و ابزارهای تحلیل داده و زیرساخت در تصمیم‌گیری بر اساس داده‌ها به سازمان‌ها کمک می‌کند.

هوش تجاری (Business Intelligence) یا به اختصار BI ، به دانشی گفته می‌شود که حاصل تجزیه و تحلیل اطلاعات یک شرکت یا سازمان است. این فرآیند به مدیران و صاحبان مشاغل، اطلاعات عملی ارائه می‌کند. هوش تجاری، به کمک این داده‌ها، درباره عملکرد بخش‌های مختلف یک سازمان یا شرکت، اطلاعات منسجم و ارزشمندی ارائه می‌دهد که می‌تواند به مدیران کسب و کار در تصمیم ‌گیری‌های آنی و برنامه ریزی های آتی کمک کند.

در حقیقت BI به مدیران کمک می‌کند، تا بفهمند چه عواملی در پیشرفت و توسعه کسب و کارشان موثر است و همچنین چه عواملی باعث افزایش سود و یا کاهش هزینه ها می شود.

هدف نهایی هوش تجاری در کسب و کار، تصمیم‌گیری بهتر برای افزایش درآمد کسب و کار، بهبود بهره‌وری عملیاتی و به‌دست آوردن مزیت رقابتی در برابر کسب و کارهای رقیب است. هوش تجاری برای رسیدن به این هدف از تحلیل داده‌ها، مدیریت داده‌ها و ابزارهای گزارش‌گیری و روش‌های مختلف مدیریت و تحلیل داده‌ها بهره می‌گیرد.

فرآیند BI شامل چند مرحله است. طی این مراحل، داده های اولیه جمع‌آوری و دسته بندی می‌شوند. داده‌ها، پس از بررسی و تجزیه و تحلیل به صورت خلاصه شده در قالب متن، عدد، نمودار، جدول و… ارائه می‌شود. در این فرآیند تمامی اطلاعات در بازه‌‌های زمانی مختلف، جمع‌آوری و مقایسه می‌شوند. در نهایت هوش تجاری، پیش‌بینی‌ها و راهکارهایی برای تغییر و بهبود وضعیت در آینده ارائه می‌دهد.

معماری هوش تجاری (Business Intelligence Architecture)

معماری هوش تجاری از اجزا و لایه‌های متعددی تشکیل شده و هر جزء، هدف مشخصی دارد. چارچوب معماری هوش تجاری یا مراحل طراحی یک پروژه هوش تجاری در کسب و کار به شرح زیر است :

مزایای هوش تجاری

هوش تجاری مزایای متعددی برای کسب و کارها دارد که برخی از آنها بدین شرح میباشد :

بهبود فرآیند تصمیم‌گیری و سرعت بخشیدن به آن

بهینه‌سازی فرآیندهای داخلی کسب و کار

افزایش بهره‌وری و اثرگذاری عملیاتی

امکان شناسایی مشکلات کسب و کار

تدوین استراتژی‌های قدرتمندتر برای توسعه کسب و کار

افزایش میزان فروش و درآمد کسب و کار

کسب مزیت رقابتی در برابر کسب و کارهای رقیب

 هوش تجاری یا BI به معنی استفاده کارآمد و موثر از نرم افزار برای انتقال داده‌ها و تبدیل آن‌ها به اطلاعات کاربردی است. این اطلاعات منجر به تدوین استراتژی‌های مناسب برای موفقیت کسب و کار و در نهایت تصمیمات راهبردی خواهد شد. BI برای کسب و کارها مانند یک مشاور عمل کرده و با ارائه راهکارهای ارزشمند و موثر، باعث می‌شود سود به بالاترین حد ممکن برسد.

در نهایت باید بدانیم کسب و کارها در جهان روز به روز هوشمندتر شده و اگر با این جریان جهانی حرکت نکنیم، نتنها عقب خواهیم ماند بلکه در آینده نزدیک کسب و کارهایمان با آسیب جدی مواجه خواهند شد لازم است از سیستم‌های سنتی خود هر چه سریع‌تر فاصله گرفته و به سرعت کسب و کارهایمان را به هوش تجاری مجهز نمائیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *