جایگاه سوپر اپلیکیشن ها در آینده صنعت پرداخت
در عصر حاضر رقابت در صنعت پرداخت کشور به نحوه جذب و نگهداشت مشتریان وابسته بوده و ارائه خدمات متنوع و متناسب با نیاز روز مشتریان تعیین کننده است. ضمنا طی دوسال اخیر با توجه به شیوع فراگیر ویروس کرونا سبک زندگی عموم مردم با شتاب بیشتری در حال تغییر بوده و ارائه خدمات غیرحضوری با اقبال عمومی مواجه شده است و عدم چابکی و بروز بودن شرکتهای حوزه پرداخت قطعا مشکلات عدیده ای برای این شرکتها در پی خواهد داشت.
در گذشته تعدد تجهیزات پرداخت از جمله خودپردازها در هر یک از بانکها ویژگی رقابتی خاصی محسوب میشد ولی در حال حاضر به تهدید تبدیل شده است بطوریکه کارمزد دریافتی از طریق خودپردازها نه تنها هزینه پشتیبانی از این دستگاهها را جبران نمی کند بلکه هزینه های هنگفتی به بانکها تحمیل می نماید. در خصوص پایانه های فروش نیز همین وضعیت در حال رخ دادن می باشد.
سالهاست سرویس های مبتنی بر کارت مانند کارت به کارت، خرید کالا و خدمات در بستر اینترنت(IPG) فروش شارژ، پرداخت قبض و … از طریق اپ های موبایلی متعددی ارائه شده و تقریبا همه این اپ ها در شرایط مشابهی قرار دارند. رقابت فعلی شرکتهای پرداخت، مجازی سازی سایر سرویس های مورد نیاز عموم مردم از قبیل سرویس های دفاتر پیشخوان دولت، پلیس ۱۰+ ، دفاتر قوه قضائیه و … در قالب سوپر اپلیکیشن ها(اپها) می باشد.
ایجاد و راه اندازی باشگاه مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر حفظ مشتریان موجود در جذب مشتریان جدید نیز تاثیر به سزائی دارد. برقراری ارتباط هوشمند با مشتریان متناسب با نوع فعالیت اقتصادی و اجتماعی و بر اساس سطح اطلاعات و دانش ایشان می تواند در برنامه ریزی های آتی شرکتهای صنعت پرداخت و همچنین تولید و ارائه خدمات جدید کمک شایانی نماید.
بطورکلی هر نوع سرویس و خدمتی که در بستر اینترنت و موبایل به پرداخت منجر شود میتواند در یک سوپر اپ حوزه پرداخت جای بگیرید.
به عنوان نمونه : خرید بلیط هواپیما، قطار، اتوبوس و حتی رزرو هتل
سوپراپها امکان انجام چندین فعالیت همزمان آنلاین را در یک اپلیکیشن واحد فراهم میکنند. یک سوپر اپ با ایجاد بستری مشترک به تعداد زیادی از خدمات آنلاین پاسخ داده و در واقع یک سوپر اپ نیازهای متعدد کاربران را برآورده میکند، دسترسی سریع، کارکرد آسان و تجربه کاربری مناسب از ویژگیهای مشترک تمام سوپراپلیکیشنهای محبوب دنیاست.
وجود مینی اپ ها (mini programs) در داخل یک اکوسیستم واحد، این امکان را برای این اپ ها فراهم می کند تا براحتی توسعه پیدا کرده و هر گونه تغییرات یا توسعه نرم افرار با چابکی بیشتری انجام گیرد و برنامه های نرم افزاری کوچکتر از یک رابط کاربری منسجم بهره مند شوند.
بارزترین قابلیتهای یک سوپر اپ به این ترتیب می باشد :
- ارائه بهترین تجربه ممکن به کاربران (user experience) در محیط سوپر اپ
- ایجاد بستری امن برای کاربران با احراز هویت مطمئن و غیر قابل انکار
- ایجاد زیرساخت بروز، قابل انعطاف و چابک(Agile) در توسعه محصول و ارائه خدمات جدید
- دسترسی سریع و آسان کاربران به خدمات و امکانات گوناگون اپهای زیرمجموعه
- ارائه خدمات متنوع مورد نیاز کاربران در دستهبندیهای منسجم و یکپارچه
- کاربران با نصب یک سوپر اپ دیگر نیاز به نصب مینی اپ های متعدد نداشته و فضای گوشی آنها با این اپ ها پر نخواهد شد.
- انتشار و توسعه مینیاپ های متعدد در قالب یک سوپر اپ بسیار کمهزینهتر و سریعتر انجام شده و هزینههای تمام شده شکلگیری یک مینیاپ را کاهش میدهد.
- انتشار یک مینیاپ جدید در یک سوپراپ، شانس دیده شدن و ارتباط با مشتریان را برای تولیدکنندگان آن افزایش میدهد.
- در سوپر اپ ها میتوان تغییرات مختلف در هر یک از مینیاپها را در یک نسخهی واحد به روزرسانی کرد، بدون اینکه نیاز به ارتقا جداگانه هر کدام از آنها باشد.