طراحی اکوسیستم دیجیتال بانکها و شرکتهای پرداخت الکترونیک
اکوسیستم بانکداری دیجیتال به عنوان بانکداری آینده، راهکاری برای ایجاد تحول دیجیتال در صنعت بانکداری است. مدل کسبوکار کنونی بانکها دارای رویکرد مبتنی بر محصول است و فرآیندهای اصلی در این مدل باعث افزایش سطح پیچیدگی و عدم انعطافپذیری آن شدهاند.
در راستای حرکت از مدل کسبوکار بانکداری سنتی به دیجیتال، استراتژی بانکها دچار تغییر اساسی شده و تمرکز آنها به جای محصولات بر مشتریان قرار می گیرد. بر این اساس، بانکها باید شیوه عملیات خود را تغییر دهند تا بتوانند انعطافپذیری، میزان دسترسی و شفافیت را برای مشتریان افزایش دهند.
حرکت بانکها به سوی مشتریمحوری باید با بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال و از طریق باز مهندسی فرآیندها و ساختار کنونی بانکها در بستر تحول دیجیتال آغاز گردد.
هدف نهایی بانکداری دیجیتال، فراهم کردن تجربه ساده و شخصیسازی شده برای مشتریان با هدف تغییر دیدگاه آنها نسبت به مدل بانکداری سنتی است. در بانکداری دیجیتال بر اساس رفتار مشتریان، راهکارهای مبتنی بر نیاز آنها به صورت فعالانه و پیشنگرانه و بر مبنای تحلیل کلان دادههای مرتبط با محصولات بانکها و شرکای آنها ارائه میگردد.
ایجاد بانکداری دیجیتال به سرمایهگذاری عمده در فناوریهای دیجیتال نیاز دارد و همچنین باید تغییرات اساسی در فرهنگ، فرآیندها و ساختار سلسلهمراتبی بانکها به وجود آید. در اینصورت فعالیت در بانکداری دیجیتال سهم مناسبی از جریانهای درآمدی جدید را برای بانکها به همراه خواهد داشت.
مفاهیم بنیادین و مزایای تحول دیجیتال :
• Digitization: فرایند تغییر ماهیت اطلاعات از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال
• Digitalization: دیجیتالی کردن فرایندهای داخلی سازمان و استفاده بهینه از اطلاعات دیجیتالی در راستای ساده سازی عملیات و بهینه سازی سود سازمان
• Digital Transformation: تحول دیجیتال به معنای دیجیتالی شدن کسب و کار، تحول در فرهنگ سازمانی، نگرش رهبران و مدیران و همچنین مهارت و قابلیت های نیروی انسانی سازمان مبتنی بر مدل های کسب و کار نوین و تکنولوژی های ساختار شکن دیجیتال می باشد.