طراحی و پیاده سازی نئو بانک برای ورود به بانکداری دیجیتال
در ابتدا باید بدانیم که : نئوبانک خدمت نیست، محصول است. اکنون دلیل آن را توضیح میدهیم:
- نئوبانک با خدمات بانکداری الکترونیک که هم اکنون از سوی بانکهای سنتی اجرا میشود تفاوت دارد. نئوبانک یک بانک کامل است که وجود فیزیکی ندارد و فقط در فضای مجازی و دیجیتال قرار دارد. در واقع اگر شما مشتری نئوبانک باشید، به جای مراجعه به شعبهی فیزیکی بانک خود، به تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود مراجعه میکنید.
- نئوبانک شکلی از بانکداری نوین است و اولین نئوبانکها فعالیت خود را به طور رسمی و قانونی شروع کردهاند.
- نئوبانک مجوز، اساسنامه، نام تجاری و اوراق سفید مستقل مختص به خود را دارد، استفاده از خدمات یک نئوبانک دقیقاً به این معنی است که شما مشتری نئوبانک هستید.
- در نمونه های خارجی نئوبانک، نرخ کارمزد عملیات بانکی پایینتر، و نرخ بهرهی سپردهی حسابهای بانکی بالاتر از بانکهای عادی است. پایین بودن نرخ کارمزدها و بالا بودن نرخ سود سالیانه سپردهها در نئوبانک، یک برتری مهم محسوب میشود.
- نئوبانک از روابط انسانی و دستگاههای خودپرداز محروم است و نسبت به بانکهای سنتی خدمات محدودتری ارائه میدهد. منظور از روابط انسانی، تعامل مشتری و کارمند بانک در یک شعبهی فیزیکی است.
نئوبانک، بانک دیجیتالی، بانک اینترنتی، بانک خانگی و بانک مستقیم، همگی نامهای مختلفی هستند که به این محصول بانکداری نوین داده شدهاند. نئوبانکها برخلاف بانکهای سنتی بانکداری از شبکههای پرهزینهی شعب فیزیکی استفاده نمیکنند. و در عمل، تمام خدمات بانکی نئوبانکها کاملاً به صورت اینترنتی و از طریق کامپیوتر شخصی یا تلفن همراه انجام میشوند.
با این وجود همهی نئوبانکها کاملاً مستقل از بانکهای سنتی عمل نمیکنند. در واقع از نظر شیوهی عملکرد، دو نوع نئوبانک وجود دارد: «نئوبانک مستقل» و «نئوبانک غیرمستقل»
نئوبانک مستقل در واقع یک بانک کامل با مجوزهای خاص خود است که میتواند صفر تا صد محصولات و خدمات بانکی را عرضه کند. در مقابل، نئوبانک غیرمستقل مجوز بانکی مستقلی ندارد و باید با مشارکت یک بانک عادی به مشتریان خدمت کند.
بانکداری سنتی و بانکداری اینترنتی(نئوبانک) هر دو به شما امکان دسترسی آنلاین به حسابتان را میدهند، انتقال پول یا انجام کارهای دیگر را با چند کلیک امکانپذیر میکنند و هر دو تابع قوانین و مقررات یکسانی هستند. سیستمهای امنیتی هر دو نوع بانک نیز به طور کلی مشابه هستند. هر دو از روشهایی مانند رمزگذاری برای محافظت از اطلاعات شخصی و داراییهای شما استفاده میکنند.
با وجود شباهتهای بنیادین، این دو نوع نظام بانکی تفاوتهای مهمی نیز با هم دارند که ممکن است برتری یا نقطه ضعف آنها باشد. مثلاً هزینهها و کارمزدها در نئوبانک پایینتر است.
تفاوت اصلی بین نئوبانکها و بانکهای سنتی این است که نئوبانکها کاملاً دیجیتالی هستند و هیچ شعبه فیزیکیای ندارند. اگر شما مشتری یک نئوبانک باشید فقط میتوانید از طریق کامپیوتر، تبلت یا تلفن همراه به بانک خود دسترسی داشته باشید. بدیهی است بانکهای سنتی برای باقی ماندن در رقابت، الزاما از فناوری نئوبانکها استفاده خواهندکرد تا بتوانند مشتریان خود را از خدمات بانکداری دیجیتال برخوردار سازند.
نارضایتی اصلی مصرفکنندگان خدمات بانکی سنتی ناشی از رویکرد قدیمی بانکهای عادی و هزینههای بالای خدمات آنها است. این عدم رضایت، همراه با میل فزاینده برای استفاده از خدمات دیجیتال، گرایش عمومی به سمت بانکداری نوین را تسریع کرده است.
امروزه با این که خدمات بانکداری الکترونیک بانکهای سنتی گستردهتر از قبل شده، اما نئوبانکها خدمات و مزیتهای به وضوح متمایزتری را به مشتریان خود پیشنهاد میدهند. مزیتهای رقابتی نئوبانکها بدین شرح می باشند :
- نرخ سود بالاتر وکارمزد کمتر
کاهش هزینه های زیرساخت و کاهش هزینههای جاری ، به نئوبانک این امکان را میدهد تا نرخ سود سالانه بالاتری را به حسابهای مشتریان اختصاص دهند.
- تجربهی بهتر بانکداری آنلاین
بانکهای سنتی سرمایهگذاری زیادی برای بهبود خدمات مجازی خود، از جمله راه اندازی برنامهها و ارتقای سایت، انجام میدهند. در صورتیکه در نئو بانکها این امر با هزینه کمتر و سرعت بالاتر انجام می شود.
نتیجه گیری :
بانکهای سنتی و بانکهای اینترنتی، هر دو مزایای خود را دارند. از مزایای بانکهای سنتی، ایجاد ارتباط واقعی بین افراد (ارتباط رو در رو)، استفاده از دستگاه خودپرداز و خدمات گستردهتر (غیر آنلاین) نسبت به بانکهای اینترنتی فعلی است. اساساً این شما هستید که باید تصمیم بگیرید که آیا خدمات و مزایای بانک سنتی را بر هزینههای پایینتر و نرخ بهرهی بالاتر نئوبانک ترجیح میدهید یا نه.
تصمیمگیری دربارهی این که چه بانکی را برای خود انتخاب کنید بستگی به معیارهای شما دارد و نیز به این که چه مزیتها و خدماتی را از بانک خود انتظار دارید. آیا بانکی با دیوارهای آجری، دستگاههای خودپرداز، پر از جمعیت و کارمندانی کم حوصله که همیشه سرشان شلوغ است را ترجیح میدهید یا بانکی اینترنتی که شما را از تجربهی بانکداری آنلاین در تلفن همراه خودتان برخوردار کند؟
به نظر منطقی میرسد که کسب و کار خود را بین هر دو نوع بانک تقسیم کنید. درست است که این کار ممکن است برای شما کمی مشکل باشد. اما داشتن حسابهای جداگانه در بانک سنتی و نئوبانک میتواند شما را از بهترین مزیتهای هر دو نوع بانک برخوردار سازد. نتیجهای که ممکن است روزی بیش از آنچه فکرش را میکنید برایتان سودآور و مفید واقع شود.