آینده واقعیت مجازی و تاثیر آن بر کسب و کار
واقعیت مجازی (Virtual Reality) در سالهای اخیر یکی از پرسروصداترین فناوریها بوده است. این فناوری امکان تجربه جهانی مجازی را برایمان فراهم میکند که وجود فیزیکی ندارد
واقعیت مجازی (Virtual Reality) به یکی از فناوریهای ترند در صنعت بازی تبدیل شده و بیشتر شبیه یک رویا است. VR در واقع به یک دنیای شبیهسازی شده با کمک کامپیوتر با ظاهری قابل باور است که با کمک ابزار و فناوریهای خاص، به انسان این امکان را میدهد که در فضای آن قرار گرفته و با آن ارتباط برقرار کند. به این ترتیب، واقعیت مجازی رویای تجربهی یک جهان متفاوت را بدون جابهجایی و تغییر محل جغرافیایی، برایمان ممکن کرده است. واقعیت مجازی (Virtual Reality) در سالهای اخیر یکی از پرسروصداترین فناوریها بوده است.
این فناوری امکان تجربه جهانی مجازی را برایمان فراهم میکند که وجود فیزیکی ندارد. در واقع، واقعیت مجازی به معنای شبیهسازی محیطهای مختلف با کمک فناوریهای کامپیوتری است. در دنیای مجازی، کاربر به جای ارتباط و تعامل با افراد و اشیاء که به صورت فیزیکی هستند، بهصورت مجازی درون محیط قرار میگیرد و به جای تماشای صفحهی نمایش در مقابل خود، در دنیای سهبعدی غوطهور شده و با آن تعامل برقرار میکنند.
این فناوری با ادغام ابزارهای سختافزاری و نرمافزاری عمل میکند که در کنار هم به کاربر این امکان را میدهند که در دنیای مجازی، غرق شود. این اتفاق بهحدی واقعی انجام میشود که بعضی اوقات تشخیص دنیای واقعی و مجازی برای کاربران، سخت است.
برای استفاده از قابلیتهای سیستمهای مبتنی بر VR، به سختافزار و ابزارهای خاصی نیاز داریم. پر کاربردیترین ابزار موجود برای تجربه واقعیت مجازی، عبارتاند از:
- هدستهای واقعیت مجازی
- کنترلرهای دستی واقعیت مجازی
- دستکشهای واقعیت مجازی
کاربردهای فناوری VR چیست؟
از فناوری واقعیت مجازی در ساخت بازیها، تسهیل یادگیری، شبیهسازی سفر، برقراری ارتباط و … استفاده میشود. VR روی مشاغل مختلفی، از پزشکی گرفته تا گردشگری تاثیرگذار بوده و سنگبنای بسیاری از استراتژیهای تحول دیجیتال شرکتهاست.
کاربرد VR در آموزش
یکی از بارزترین موارد استفاده واقعیت مجازی در آموزش اصولی کارکنان است. درحالی که اینکار امروزه نیاز به استفاده از هدست دارد، میتوان آن را در محل یا حتی خانه نیز انجام داد. با پیشرفت فناوری، VR به ابزار ارزشمندی در تمام بخشهای آموزشی شرکتها، از جمله موقعیتهایی که نیاز به تصمیمگیریهای پیچیده دارند، تبدیل خواهد شد. VR در آموزش، معنای بیشتر پیدا میکند. برای مثال، تجربهی حضور در گذشته و اتفاقات تاریخی را فرض کنید!
کاربرد VR در گردشگری
هتلها میتوانند تجربهی ورود و استفاده از امکانات را برای شما رقم بزنند تا به سادگی بتوانید بررسی کنید که آیا این امکانات، انتظارات شما را برآورده میکنند یا خیر! به جای استفاده از تصاویر و ویدیوها، میتوانید خود را در آن فضاها تصور کنید تا حس بهتری از تصمیمی که میگیرید، داشته باشید.
کاربرد VR در بهداشت و سلامت
این فناوری کاربرد زیادی برای محققان، بیماران و پزشکان دارد. تصور کنید که از VR برای کمک به بیماران مبتلا به اختلالاتی مانند استرس یا بیاشتهایی استفاده کنید. در دانشکدههای پزشکی به دانشجویان برای یادگیری بهتر نحوه مدیریت بحران در موقعیتهایی که ممکن است باعث ایجاد مسائل مختلف شود، کمک میکند. مثلا، آموزش همدلی به بیمار در شرایط سخت! این اتفاق بزرگی برای بشر خواهد بود.
کاربرد نظامی واقعیت مجازی
فناوری وی آر، در حال حاضر یک ابزار ارزشمند در شبیهسازی مبارزه، رویارویی و موارد مشابه با طرف مقابل و فرضی است. این فناوری میتواند جایگزین مانورهای و تمریناتی باشد که علاوه بر تحمیل هزینههای سنگین به دولتها، گاهی ممکن است باعث نابودی زندگی بسیاری از افراد سازمان شود. قابلیت تغییر سناریو و اجرای سریع آن برای مشاهده نتایج و تاثیرات، استفاده از آن را در صنایع دفاعی و نظامی، جذاب میکند.
کاربرد VR در سرگرمیها
توانایی ارائه تجربیات فراگیر، صنعت بازی و سرگرمی را متحول میکند. این فناوری به هالیوود و فیلمها کمک میکند که بینندگان دیگر منفعل نباشند و خود را به جای یکی از شخصیتهای فیلم قرار دهند و به بازی بپردازند. بینندگان با توجه به خواست خود با داستانها بهشیوهای بسیار سلیقهای تعامل خواهند کرد.
سایر موارد استفاده از فناوری واقعیت مجازی:
در معماری برای تجربه طراحیهای اولیه و تجسم فضا و اشیاء، در هنر برای از بین بردن محدودیتها و حضور در فضاهای مختلف،
در هوانوردی برای شبیهسازی کابینهای واقعی برای دانشجویان با پرواز مجازی،
در هوافضا، برای بازرسی هواپیماها،
در اتاقهای کنفراس برای شبیهسازی جلسات، همکاران و مبلمان،
در ورزش، سوشال مدیا، بازاریابی، خبرنگاری، مد و بسیاری از موارد مشابه.
این کاربردهای بیشمار، اهمیت و تاثیر این تکنولوژی بر زندگی ما را نشان میدهد.
آینده VR در تجارت و کسبوکارها
کسبوکارها با کمک ترکیب فناوریها، میتوانند خدمات خود را متمایز کنند؛ چراکه، مشتریان عمدتاً به نوآوریها علاقهی خوبی نشان میدهند. این موضوع در هیچ صنعتی به اندازهی خرید و خردهفروشی آشکار نیست
واقعیت مجازی در خردهفروشی هنوز مراحل اولیهی خود را میگذارند. بر اساس گزارش تحقیقی مربوط به VR که در سال ۲۰۱۸ انجام شد، فناوری واقعیت مجازی در بخشهای خردهفروشی و بازاریابی در سال ۲۰۲۲ از مرز ۲ میلیارد دلار، عبور خواهد کرد. واقعیت مجازی در خردهفروشی به فروشندگان و صاحبان کسبوکارها کمک میکند تا برای جذب مشتری، برنامهریزی و تحقیق بهتری انجام دهند. این فناوری با بهروز نگهداشتن الگوها و روندهای فعلی، مانند تجارت الکترونیک سهبعدی، مزیت رقابتی قوی را به شرکتها ارائه میدهد.