تفاوت UI و UX ، اهمیت UX در طراحی وب سایت و اپلیکیشن

این دو اصطلاح دو مفهوم متفاوت از هم دارند اما بسیاری از مواقع توسط افراد مختلف با هم اشتباه گرفته می‌شوند. در طراحی سایت یا نرم افزار UI به ظاهر سایت می‌پردازد. درحالی که UX هماهنگی طراحی با نیازهای کاربر را بررسی می‌کند و موجب افزایش وفاداری کاربران و رضایت آنها می‌شود. این بزرگترین تفاوت UI و UX است.

UI مخفف عبارت User Interface  به معنای رابط کاربری است. در واقع UI طراحی بخشی از وب‌سایت یا اپلیکیشن است و بیشتر به جنبه‌ی گرافیکی می‌پردازد. طراحی رابط کاربری مهم است زیرا کاربر مستقیماً با آن ارتباط دارد و معمولاً افراد به وب‌سایت‌هایی با UI ضعیف، کمتر اعتماد می‌کنند.

UX مخفف عبارت User Experience  به معنای تجربه‌ی کاربری است. وب ‌سایت یا اپلیکیشن باید طوری طراحی شوند که هر بخش به راحتی در دسترس کاربران قرار گیرد و برای کار کردن با هر قسمت آسودگی و راحتی کاربر در نظر گرفته شود البته این فقط جنبه‌ای از طراحی UX است. جنبه‌ی دوم آن به هدایت کاربر مرتبط می‌شود اینکه چگونه ما کاربران یک صفحه را به صفحه‌ی دلخواه خود هدایت کنیم. اینکه چگونه کاربر اهداف ما را در وب‌سایت دنبال کند. در واقع بعد دوم تجربه‌ی کاربری به مدیریت و هدایت کاربر از لحظه‌ی ورود به سایت تا لحظه‌ی خرید محصول (یا هر هدف دیگر) اشاره می‌کند.

گرچه این دو مفهوم معنایی مجزا دارند اما در طراحی یک سایت یا اپلیکیشن این دو مکمل هم هستند و به کمک هر دو مورد می‌توان طراحی زیبا و کاربردی داشت. یک سایت یا اپلیکیشن ممکن است از نظر ظاهر بسیار جذاب به نظر برسد اما موقع کارکردن با آن، کاربر به مشکلات زیادی مواجه شود. فقط با داشتن UX و UI مناسب می‌توانید نظر کاربر را جذب کرده و اهداف خود را در سایت به واقعیت رساند.

در واقع UI و UX دو بعد جدایی ناپذیر طراحی هستند. زمان‌های زیادی پیش می‌آید برای داشتن تجربه‌ی کاربری بهتر باید رابط کاربری و ظاهر را تغییر داد و هر تغییری در UI در تجربه‌ی کاربری تاثیر دارد.

موارد حائز اهمیت در طراحی تجربه‌ی کاربری:

محتوای مناسب و کاربردی

دلیل اصلی استفاده کاربر از یک اپلیکیشن یا وب سایت دسترسی به محتوای مورد نیازش می‌باشد، بنابراین یکی از مهم‌ترین مراحل برای ساخت یک تجربه‌ی کاربری عالی ارائه محتوای کاربردی و مناسب به کاربر است.

معتبر بودن محتوا

مورد بعدی که باعث اعتماد کاربر به یک محصول یا سرویس می‌شود، ارائه‌ی محتوای معتبر می‌باشد، به عنوان مثال در یک متن خبری میبایست منبع رسمی خبر را ذکر و از نوشتن متن به صورت عامیانه خودداری کرد.

استفاده‌ی ساده

یک محصول باید به سادگی در دسترس کاربر بوده و بتواند به راحتی از محصول یا سرویس مورد نظر خود استفاده نماید، بازاریابی صحیح برای یک سرویس و کاربرد آسان برای مخاطب می‌تواند به طور چشمگیری تجربه‌ی کاربری محصول را بهبود ببخشد.

کاربرد پذیری

سرویس ارائه شده هرچقدر هم باکیفیت، معتبر و زیبا باشد ولی کاربر نتواند به صورت کاربردی از آن استفاده نماید تجربه‌ی خوبی برای کاربر ایجاد نخواهد کرد، قرارگیری صحیح دکمه‌ها، دسته‌بندی و ساختار مناسب برای محتوا و قالب‌بندی وب سایت یا اپلیکیشن، نام‌گذاری مناسب و صحیح صفحات و… می‌تواند احساس خوبی را به کاربر منتقل کرده و در نتیجه تجربه‌ی کاربری خوبی را در وی ایجاد کند.

طراحی ظاهری

طراحی زیبا و دلنواز صفحات، رنگ‌بندی صحیح، آراستگی ظاهری، استفاده از فونت‌های مناسب، بهره‌گیری از المان و تصاویر گرافیکی زیبا و با کیفیت، می‌تواند تجربه‌ی بسیار خوبی را در کاربر ایجاد کنید، بدیهی است که UI زیر مجموعه‌ای از UX می‌باشد.

در دسترس بودن

محصول یا سرویس باید همیشه در دسترس باشد، به عنوان مثال اگر کاربر هنگام مراجعه به یک وبسایت با خطای 404 و یا خطای سرور مواجه شود، احساس نامناسبی به وی منتقل خواهد شد، علاوه بر اینها، در دسترس بودن محتوا، سرعت بارگذاری مناسب، و نمایش صحیح سایت در مرورگرهای مختلف نیز در تجربه‌ی کاربری تاثیر قابل توجهی خواهند گذاشت.

در نهایت هنگامی‌که کاربر از سایت یا اپلیکیشن استفاده می‌کنند، باید تجربیات خود را بر اساس معیارهای زیر ارزیابی می‌کند:

  • آیا این سایت یا اپلیکیشن به من ارزش می‌دهد؟
  • آیا این سایت یا اپلیکیشن عملکرد مثبتی برای من دارد؟
  • آیا این سایت یا اپلیکیشن قابلیت استفاده آسان دارد؟
  • آیا استفاده از این سایت یا اپلیکیشن برای من خوشایند است یا خیر؟

بنابراین باید بگوییم UX همان چیزی است که باعث می‌شود کاربر پس از استفاده از سایت  یا اپلیکیشن به تمام پرسش‌های فوق پاسخ مثبت بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *