شباهتها و تفاوتهای واقعیت افزوده(AR) و واقعیت مجازی(VR)
واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، هر دو مبتنی بر تصاویر ایجاد شده توسط کامپیوتر میباشند. بااینحال وجه تمایز این دو در این است که در واقعیت مجازی (VR) کلیه عناصر درک شده توسط کاربر، ساخته شده توسط کامپیوتر هستند. اما در واقعیت افزوده (AR) بخشی از اطلاعاتی را که کاربر درک میکند، در دنیای واقعی وجود دارند و بخشی توسط کامپیوتر ساخته شدهاند.
با اینکه واقعیت مجازی (VR) نیازمند تجهیزات خاص خود میباشد، از واقعیت افزوده (AR) میتوان با ابزارهای سادهتری مانند اپلیکیشنها و نرمافزارهای قابل نصب بر روی تبلتها و گوشیهای هوشمند استفاده نمود که قابلیت افزودن امکانات واقعیت افزوده را دارند. با نصب این نرمافزارها، تصاویر توسط دوربین گوشی هوشمند و سایر سنسورها (مانند میکروفون، GPS و…) به عنوان ورودی دنیای واقعی به نرمافزار واقعیت افزوده داده میشود، سپس پردازش تصویر انجام شده و متناسب با آن، اطلاعات دیجیتالی که میتواند تصاویر، صدا و. . . باشد قابل استفاده میباشد. علاوه بر آن امکان مشاهده محتوای واقعیت افزوده از طریق هدستهای AR مانند HoloLens نیز وجود دارد.
کاربردهای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی بسیار گسترده است. نخستین تلاشها برای دستیابی به فناوری واقعیت افزوده در دهههای 50 و 60 میلادی آغاز شد. مورتون هیلینگ را میتوان پدر واقعیت افزوده دانست. او در سال 1962 میلادی اولین ایده این فناوری را با هدف اطلاعرسانی به افراد در شرایط خاص مطرح کرد. نخستین نمایشگر واقعیت افزوده یک ابزار پوشیدنی بود که روی سر قرار میگرفت و فرد میتوانست تصاویر گرافیکی ایجاد شده توسط رایانه را تجربه کند. این مسیر تا دهه 90 میلادی به تدریج در حال توسعه و پیشرفت بود. در این زمان یکی از محققان شرکت بوئینگ برای نخستین بار واژه واقعیت افزوده را مطرح کرد. کاربردهای متنوع واقعیت افزوده در سال 1997 در حوزههای پزشکی، ساخت و تولید، فعالیتهای مکانیکی و همچنین حوزه سرگرمی مورد توجه قرار گرفت و پس از آن استفاده از ترکیب تصاویر گرافیکی و دنیای واقعی روی تصاویر دوربینها رایج گردید.