کاربرد های واقعیت افزوده
نسخۀ پیشرفتۀ دنیای فیزیکی که در آن عناصر دیداری و شنیداری دیجیتال و دیگر محرکهای حسی از طریق فناوری به دست میآیند را واقعیت افزوده AUGMENTED REALITY یا همان فناوری AR می گویند. امروزه تقریباً تمام شرکتهای بزرگ جهان میدانند که اهمیت واقعیت افزوده چیست و از فناوری AR بهعنوان شیوۀ جدید بازاریابی خود استفاده میکنند.
واقعیت افزوده ترکیب همزمان دنیای واقعی با تصاویر مجازی است، در واقع به کمک واقعیت افزوده علاوه بر عناصر موجود در دنیای واقعی، نمای فیزیک زندۀ دیگری بهصورت مستقیم و گاهی غیرمستقیم اضافه میشود. این تکنولوژی پیشرفته چند لایۀ دیجیتال به دنیای فیزیکی انسانها اضافه میکند که این لایهها میتوانند به ما تصاویر جدیدی از واقعیت ارائه کنند.
در فناوری AR آنچه در اطراف ما وجود دارد توسط سنسورهای کامپیوتری دریافت و پردازش میشود. این اطلاعات پردازش شده به کمک رابط تعاملی میتواند با عناصر محیط ترکیب شود. شما میتوانید دنیایی واقعی را مشاهده کنید که با اشیاء سهبعدی، دادههای GPS، هولوگرام، تجسم دادهای و… مخلوط شده است. این ترکیب بهگونهای است که انسان میتواند با حواس خود آن را درک کند.
شرکتهای بسیاری در حال تحقیق و توسعه بر روی کارکردهای واقعیت افزوده هستند.برای دسترسی به فناوری AR لازم است اپلیکیشنهای مخصوص این فناوری را روی گوشی موبایل خود نصب کنید. همچنین میتوانید از تجهیزاتی مانند عینکهای هوشمند و نمایشگرهای مخصوصی که روی سر قرار میگیرند، استفاده کنید.
سادهترین حالت استفاده از واقعیت افزوده این است که به کمک نرمافزارهای مخصوص محصولاتی را که می-فروشید با واقعیت افزوده به نمایش بگذارید. بهاینترتیب مشتریان با انتخاب عکس محصول، آن را بهصورت سهبعدی خواهند دید و بهتر میتوانند برای خرید آن تصمیم بگیرند.
تفاوت میان واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده(AR) چیست؟
از آنجایی که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده هر دو بر مبنای تصاویری هستند که کامپیوتر خلق میکند بسیاری از افراد این دو را با هم یکی میدانند.
در واقعیت مجازی هرآنچه میبینیم صرفاً تصاویر کامپیوتری است که شامل مدل سازی، کروماکی، ویدیو و انیمیشن ها استفاده شده است.
کاربردهای اصلی فناوری AR
تا به امروز این فناوری توانسته در صنایع پزشکی، نظامی، رباتیک و… تأثیر بسزایی بگذارد. روزبهروز بر تعداد کاربردهای واقعیت افزوده در دنیا اضافه میشود. از جملۀ این کاربردها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
آموزش پزشکی
واقعیت افزوده میتواند در بهبود دقت تجهیزات عمل MRI، جراحیهای پیچیده و دیگر روشهای درمانی تأثیرات زیادی بگذارد. یکی از دانشکدههای پزشکی در کلینیک کلیولند در دانشگاه کیس وسترن رزرو، هدست فناوری AR را در اختیار دانشجویان خود قرار داده است تا این پزشکانِ آینده با مطالعۀ دروس بهصورت سهبعدی داخل بدن انسان را ببینند و بیماری و روش درمان را بیاموزند. تصور کنید چنین پیشرفتی تا چه حد میتواند به حفظ جان انسانها و دوری از خطاهای پزشکی کمک کند.
افزایش درآمد در انواع کسبوکارها
کمپینهای بازاریابی جدید از واقعیت افزوده برای جذب مخاطبان بیشتر استفاده میکند. انواع فروشگاهها برای کسب اطلاعات کاربران و افزایش درآمدهای خود از این فناوری بهره میگیرند. این نحوۀ بازاریابی رو به افزایش است تا حدی که پیشبینی شده به مرور به یک ابزار عادی برای بازاریابی تبدیل خواهد شد.
به طور مثال برند معروف موتورسیکلت هارلی دیویدسون با استفاده از فناوری پیشرفته AR این امکان را به مشتریان میدهد که در خانه، موتور مورد نظرشان را انتخاب کنند و بعد با استفاده از این فناوری رنگها و آپشنهای مختلف آن را بررسی کنند تا در نهایت تصمیم بگیرند موتور مدنظرشان را خریداری کنند.
در گذشته خرید آنلاین عینک، کار پر ریسکی بوداما در حال حاضر میتوانید در برخی از فروشگاههای آنلاین عینک با استفاده از اپلیکیشن واقعیت افزوده عینک را تست کنید ریسک خرید آنلاین عینک را به صفر برسانید.
نگهداری و تعمیرات
واقعیت افزوده تأثیر بسیار زیادی در نگهداری و تعمیرات پیچیدۀ صنایع مختلف دارد. فناوری AR به تعمیرکاران تخصصی ایراد اصلی را نشان میدهد، برای تعمیر آن راهحل ارائه میکند و حتی نحوه اجرای آن راهحل را نیز نشان میدهد. چنین تخصصی برای انواع صنایع خودروسازی، تجهیزات پزشکی و ابزارهای سنگین تولیدی و… کاربرد دارد. با پیشرفت بیشتر تکنولوژی و گسترش فناوری اینترنت اشیاء، بر میزان کارآمدی واقعیت افزوده در نگهداری و تعمیرات افزوده خواهد شد.
طراحی دکوراسیون داخلی
یکی از سختترین انتخابها در فروشگاه تزئینات دکور خانگی انتخاب رنگ وسایل و دیوارها است. با ظهور واقعیت افزوده این مشکل به طور کامل از سر راه برداشته شده است. شما میتوانید به کمک فناوری AR قبل از اجرای طرح جدید دکوراسیون داخلی را ببینید و در صورت لزوم انتخابهایتان را تغییر دهید. بهاینترتیب ریسک خرید اشتباه را به صفر میرسانید.
استفاده از واقعیت افزوده فقط به طراحی دکوراسیون داخلی محدود نمیشود. معماران بسیاری برای ساختوساز خود میتوانند از این فناوری کمک گرفته و طرح نهایی پس از پیادهسازی هدست فناوری AR را ملاحظه کنند و در صورت لزوم آن را در همان لحظه تغییر دهند. همچنین مهندسان شهرسازی میتوانند مدل شهری مدنظر خود را مدلسازی کنند و به کمک نتیجه نهایی را ببینند.
در واقع حال که مهندسان در هر فضایی که قرار است طراحی یا مدلسازی یا ساخت و سازی صورت بگیرد میتوانند قبل از صرف هزینه و منابع ابتدا از نتیجۀ نهایی آن اطمینان یابند و سپس دستبهکار شوند.
کاهش هزینههای تجاری
بسیاری از کسبوکارها با هزینههای زیادی از قبیل حملونقل، انبارداری و… روبهرو هستند. اما اگر بدانند واقعیت افزوده چیست میتوانند به کمک آن این هزینهها را کاهش دهند. به طور مثال شرکت حملونقل DHL از عینکهای واقعیت افزوده استفاده میکند، تابا کمک لنزهای مخصوص طراحی شده برای این عینک، کارگران میتوانند کالای موردنظر را در انبار پیدا کند و کوتاهترین مسیر برای رفتن به سمت آن را پیشنهاد دهد. بهاینترتیب، هم در زمان یافتن محصول و هم در هزینۀ حملونقل صرفهجویی میشود. این صرفهجوییها میتوانند کمک شایانی به رشد و پیشرفت سازمانهای تجاری کنند.
افزایش هوش هیجانی ودرک مطلب دانشآموزان
یکی از روشهای بالابردن بهرهوری دانشآموزان افزایش هوش هیجانی آنها است. امروزه استفاده از فناوری AR در آموزش کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است. از این فناوری برای نمایش محتوای درسی، نمایش اعضای داخلی بدن، ایجاد مجلات چندرسانهای و… استفاده میشود.
به طور مثال در حال حاضر برنامه Aurasma در کشورهای پیشرفته اجرا میشود و دانشآموزان میتوانند کلاس درس خود را از طریق تبلت در یک محیط آموزشی غنیتر ببینند. مثلاً در کلاسهای آموزش موسیقی، نتهایی که نواخته میشود با کمک فناوری AR دیده میشوند یا در کلاس نجوم تمام منظومۀ شمسی را خواهند دید.
افزایش تجربۀ زیستۀ انسانها
ما در جهان فرصت کمی برای کسب تجربه داریم و فناوری AR باعث میشود بتوانیم به کمک اطلاعات بصری، شنیداری و دیگر حسها تجربههای زیستۀ خود را افزایش دهیم.
صنعت گردشگری
افرادی که قصد سفر به شهرها و کشورهای مختلف دارند عموماً برای انتخاب مکان مناسب، بین چند گزینۀ موجود در شک و تردیدند. شرکتهای مسافرتی میتوانند از فناوری AR کمک بگیرند و به کاربران فرصت تجربۀ حضور در برخی از مناطق مشهور شهر یا کشور خود را بدهند. بهاینترتیب کاربر تبدیل به مشتری شده و با توجه به درک عمیقی که از زیبایی آن منطقه به دست آورده برای حضور در آن مکان ترغیب میشود.
به طور مثال میتوان با کمک هدست واقعیت افزوده در کوچههای پاریس قدم زد یا از بخشهای مختلف شهرهای ایتالیا دیدن کرد. آژانسهای گردشگری پیشرفته میدانند واقعیت افزوده چیست و با کمک این تکنولوژی در بازاریابی با سرعت بالا مشتریان زیادی را جذب کنند.
افزایش لذت تماشای مسابقات ورزشی
فناوری AR در مسابقات ورزشی میتواند لذت تماشا را افزایش دهد. مثلاً حین تماشای یک وزنهبردار میتوان وزن ورزشکار و همچنین میزان سنگینی وزنه را یافت.
بازیهای کامپیوتری
در حال حاضر بازیهای زیادی در سیستمعاملهای اندروید و آیاواس اقدام به استفاده از واقعیت افزوده کردهاند و هر روز به تعداد این بازیها اضافه میشود. یکی از بازیهای بسیار معروف که از فناوری AR بهره برده بازی Pokmon Go است.