بازاریابی دیجیتال (Digital marketing)
بازاریابی دیجیتال (Digital marketing)
بازاریابی دیجیتال نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوریهای دیجیتال و در اینترنت و عمدتاً از طریق تلفنهای همراه و دیگر صفحات وب و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام میشود.
با افزایش دسترسی افراد به اینترنت و روند رو به رشد آن، بازاریابی هم تحت تاثیر قرار میگیرد. بازاریابی همیشه برای برقراری ارتباط با مخاطبان در مکان و زمان مناسب بوده است. امروز، این بدان معناست که شما باید افراد را در جایی که در حال گذراندن وقت خود هستند هدف بگیرید؛ یعنی در اینترنت. بنابراین بازاریابی آفلاین دیگر به اندازه گذشته موثر واقع نمیشود و شما باید با رویکردی نو به سمت بازاریابی دیجیتالی بشتابید.
- تفاوت بازاریابی دیجیتال (آنلاین) و بازاریابی سنتی (آفلاین)
بازاریابی سنتی به تبلیغاتی شامل آگهیها، بیلبوردها، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات رادیویی، تبلیغات چاپی، تبلیغات روزنامهها و غیره میپردازد. در این روش هزینههای تبلیغاتی بسیار گران و گزاف هستند و چون نمیتوان جامعه خاصی را هدف قرار داد، گاهی این هزینهها هدر میروند. اندازهگیری نتایجی که از این نوع بازاریابی عایدتان میشود بسیار سخت و دشوار است. همچنین این روش برای برندسازی به دلیل مشخص نبودن جامعه هدف، چندان مناسب نیست.
- مزایای استفاده از بازاریابی دیجیتال
- بانکداری دیجیتال به دلیل مزیتهای بیشمارش یکی از استراتژیهای اصلی تمامی بانکها در دنیا است این نوع بانکداری به عنوان یکی از مهمترین عناصر تعیینکننده در برتریهای رقابتی، باید از دیدگاه بازاریابی دیجیتال مورد ارزیابی و بازنگری قرار گیرد. اهداف، استراتژیها، خطمشیها، رویهها و تکنیکها بازآفرینی شوند و از فرصتهای بینظیر و بیشمار بانکداری دیجیتال برای همراهی با تغییرات بانکداری جهانی بهره برد. در این میان باید نیروهای انسانی را توانمند ساخت و برانگیخت. بدیهی است بدون استفاده از بازاریابی دیجیتال، ایجاد یک بانکداری دیجیتال ممکن نخواهد بود.
- امروزه اغلب بانکها خدمات یکسانی بصورت حضوری و غیرحضوری به مشتریان خود ارائه میدهند، رقابت برای ارتقاء جایگاه و افزایش سهم از بازار و همچنین جذب مشتریان جدید و حفظ رابطه طولانیمدت با مشتریان موجود، بدون استفاده از روشهای نوین از جمله ارائه محصولات و خدمات الکترونیک بر حسب نیاز و سلیقه مشتریان و از همه مهم تر بدون استفاده از بستر شبکه های اجتماعی امکان پذیر نمی باشد.
- بانکداری دیجیتال میتواند هزینههای عملیاتی و حتی بازاریابی بانکها را کاهش داده و برای مشتریان هم تجربه بهتری خلق کند. سادهترین کاری که میتوانید در جهت بانکداری دیجیتال انجام داد ارائه خدمات بانکی بصورت غیر حضوری در بستر اینترنت و از طریق موبایل اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی است.
- بر اساس آمارهای جهانی، ۶۹ درصد مشتریان از خدمات الکترونیکی بانکها ناراضی و ۵۹ درصد آنها تمایلی به استفاده از این خدمات بانکی ندارند؛ البته این آمار جهانی است و مقدار این نارضایتی طبق تجربه و شواهد، در بانکهای ایران بیشتر است! لذا ارائه خدمات الکترونیکی مطلوب متناسب با نیاز و سلیقه آنها بطوریکه هر یک از مشتریان در اولین تجربه استفاده از این خدمات رضایت نسبی کسب نمایند بسیار حائز اهمیت است.
- ارتباط مستمر با مشتریان از طریق شبکه های اجتماعی و یا ارسال پیامک در مناسبت ها و حتی بهانه های مختلف و همچنین ارائه پیشنهادهای جذاب متناسب با سلیقه و نیاز روز مشتریان بصورتی که مشتریان را خسته و کلافه نکند یکی از روشهای جدید حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید میباشد.
- بهره مندی از روشهای بازاریابی دیجیتال در بانکها علاوه بر کاهش هزینه های بازاریابی، انجام بازاریابی هدفمند در بانکها را تسهیل نموده است و امکان رصد رفتار مشتریان در طیف های گوناگون را فراهم می نماید.
- و …
- زیر ساختهای مورد نیاز برای بازاریابی دیجیتال
- در راستای حرکت از مدل بازاریابی سنتی به دیجیتال، استراتژی بانکها دچار تغییر اساسی شده و تمرکز آنها به جای محصولات بر مشتریان قرار می گیرد. بر این اساس، بانکها باید شیوه عملیات خود را تغییر دهند تا بتوانند انعطافپذیری، میزان دسترسی و شفافیت را برای مشتریان افزایش دهند. حرکت بانکها به سوی مشتریمحوری باید با بهرهگیری از فناوریهای دیجیتال و از طریق باز مهندسی فرآیندها و ساختار کنونی بانکها در بستر تحول دیجیتال آغاز گردد.
- ورود به عرصه بانکداری دیجیتال صرفا با ایجاد یک اپلیکیشن موبایلی که شامل برخی خدمات الکترونیک شود میسر نبوده و لازم است یک زیر ساخت جامع با امکان ارائه کلیه خدمات مورد نیاز مشتریان و در تمام بسترهای لازم و دسترس مشتریان با تعریف جامع یک نئو بانک تهیه و در اختیار مشتریان قرار گیرد.
- ایجاد و راه اندازی باشگاه مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر حفظ مشتریان موجود در جذب مشتریان جدید نیز تاثیر به سزائی دارد. برقراری ارتباط هوشمند با مشتریان متناسب با نوع فعالیت اقتصادی و اجتماعی و بر اساس سطح اطلاعات و دانش ایشان می تواند در برنامه ریزی های آتی بانکها و همچنین تولید و ارائه خدمات جدید کمک شایانی نماید.
- بازاریابی دیجیتال یک فرایند داده محور بوده و برخلاف روشهای سنتی بازاریابی که همه چیز بر پایه حدس و گمان و تجربیات گذشته پیش میرفت، در بازاریابی دیجیتال صفر تا صد مراحل بازاریابی را بر اساس دادهها و اطلاعات موثق از مشتریان، وضعیت بازار و مخاطبان هدف اجرا و برنامهریزی می شود.
- بکارگیری سیستم های اطلاعاتی قوی و ابزارهای هوش تجاری(BI) کارآمد در پیاده سازی بازاریابی دیجیتال امری اجتناب ناپذیر میباشد. هوش تجاری با ترکیب اطلاعات تحلیلی کسب و کارها، دادهکاوی(Data Mining)، تجسم یا مصورسازی دادهها (Data Visualization) و ابزارهای تحلیل داده و زیرساخت در تصمیمگیری بر اساس دادهها به سازمانها کمک میکند.
- ایجاد سوپراپلیکیشن ها امکان انجام چندین فعالیت همزمان آنلاین را در یک اپلیکیشن واحد فراهم میکنند. یک سوپر اپ با ایجاد بستری مشترک به تعداد زیادی از خدمات آنلاین پاسخ داده و در واقع یک سوپر اپ نیازهای متعدد کاربران را برآورده میکند، دسترسی سریع، کارکرد آسان و تجربه کاربری مناسب از ویژگیهای مشترک تمام سوپراپلیکیشنهای محبوب دنیاست.
- معمولا در طراحی سایت های اینترنتی و اپلیکیشن های موبایلی برای ارائه خدمات بانکی بیشتر به رابط کاربری (UI) توجه داشته و به اهمیت تجربه کاربری(UX) توجه نمیشود. گرچه این دو مفهوم معنایی مجزا دارند اما در طراحی یک سایت یا اپلیکیشن این دو مکمل هم هستند و به کمک هر دو مورد میتوان طراحی زیبا و کاربردی داشت. یک سایت یا اپلیکیشن ممکن است از نظر ظاهر بسیار جذاب به نظر برسد اما موقع کارکردن با آن، کاربر به مشکلات زیادی مواجه شود. فقط با داشتن UX و UI مناسب میتوانید نظر کاربر را جذب کرده و اهداف خود را در بازاریابی دیجیتال به واقعیت رساند.
- حضور فعال واحدهای روابط عمومی و آموزش در کنار بازاریابی بانکها در برندسازی و ارائه روشهایی به منظور ایجاد ارتباطی دوطرفه و موثر با مشتریان و تعامل قوی با آنها نقش مهمی در اشاعه فرهنگ بازاریابی دیجیتال بین همکاران و مشتریان بانکها دارد.
- و …