هوش مصنوئی و کاربردهای آن

هوش مصنوعی (AI) در حقیقت نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است که همانند انسان فکر کند و توانایی تقلید از رفتار انسان را داشته باشد. هوش مصنوعی   یکی از تکنولوژی‌های مدرن است که امروزه در بسیاری از صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته و دارای کاربردهای متنوعی است.

امروزه تحول دیجیتال در بسیاری از سازمانها و صنایع مختلف رخ داده است که به هیچ وجه نمی‌توان نقش هوش مصنوعی را در این زمینه نادیده گرفت. تحول دیجیتال به معنی ادغام فناوری‌های دیجیتال در تمام زمینه‌های یک کسب و کار میباشد که اساساً نحوه عملکرد و ارائه ارزش به مشتریان را تغییر می‌دهد. از طرف دیگر تحول دیجیتال به معنای یک تغییر فرهنگی در سازمانها میباشد که سازمان‌ها را ملزم می‌کند که به طور مداوم وضعیت موجود خود را به چالش بکشند، و بطور مستمر در بهبود وضعیت موجود تلاش کنند.

هوش مصنوعی شامل طراحی و ساخت ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری هوشمندی است که در حوزه‌های مختلفی مانند تجارت، بانکداری، پزشکی، اقتصاد، مدیریت و بسیاری از موارد دیگر کاربرد دارد.

کاربردهای هوش مصنوعی

استفاده از هوش مصنوعی در سال‌های اخیر به حدی گسترش پیدا کرده است که تقریباً تمامی افراد تجربه استفاده از خدمات و ابزارهای مرتبط با این حیطه را دست‌کم یک بار در زندگی خود داشته‌اند. هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های حوزه فناوری اطلاعات است که در سال‌های اخیر با افزایش پژوهش‌های مرتبط با این حیطه، کاربرد آن در زندگی بشر بیش از پیش رشد داشته است. در این مطلب به توضیح ۳۸ مورد از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی انسان پرداخته ایم. البته، کاربردهای این حوزه از علوم کامپیوتر فراتر از مواردی است که در این مطلب به آن‌ها اشاره کرده ایم و همچنان انتظار می‌رود که شاهد ورود این حیطه به سایر شاخه‌های علومی باشیم که تا کنون تجربه استفاده از مدل‌ها و ابزارهای هوشمند در آن‌ها وجود نداشته است.

  • تجارت الکترونیک (Electronic Commerce)

یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه تجارت الکترونیک(E-commerce)، ارائه سیستم‌های هوشمندی است که به عنوان دستیار مجازی برای خرید محصولات یا درخواست خدمات به مشتریان کمک می‌کنند. بسیاری از سازمان‌ها، وب‌سایت یا برنامه‌های کاربردی موبایل خود را به «چت‌بات‌هایی» (Chatbots) مجهز کرده‌اند که با برقراری مکالمه با کاربران، به نیاز مشتریان در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ می‌دهند. چت‌بات‌ها سیستم‌هایی هوشمند هستند که با الگوریتم‌های یادگیری ماشین (Machine Learning)  و یادگیری عمیق (Deep learning) آموزش دیده‌اند و می‌توانند زبان انسان را درک کنند و به برقراری مکالمه با افراد بپردازند.

  • بانکداری الکترونیک (Electronic Banking)

استفاده از هوش مصنوعی در بانکداری مانند هر صنعت دیگری به یک مسئله حیاتی تبدیل شده است. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند با افزایش بهره‌وری و تصمیم‌گیری براساس اطلاعات غیرقابل درک برای یک عامل انسانی، به بانک‌ها کمک کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند. بانک‌ها از قابلیت‌های هوش مصنوعی به روش‌های مختلف برای متحول‌کردن عملیات و تعریف آینده صنعت استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مشتریان را برای درک نیازهای رو به رشد آن‌ها تجزیه و تحلیل کند و از این اطلاعات برای ارائه خدمات شخصی‌سازی شده به مشتریان استفاده کند.

  • بازاریابی  دیجیتال (Digital Marketing)

یکی از استفاده‌های پرکاربرد هوش مصنوعی، طراحی و ساخت برنامه‌های هوشمند در حوزه بازاریابی است. با پیشرفته‌تر شدن موتورهای جستجوگر اینترنت و مجهز شدن وب سایت‌ها به ابزارهای هوش مصنوعی، به‌راحتی می‌توان محصول مورد نظر خود را پیدا کرد. مشتریان می‌توانند با داشتن عکسی از محصول، به وب سایت‌هایی که فروشنده آن هستند، به‌راحتی دست پیدا کنند. همچنین، ابزارهای بازاریابی هوشمند این قابلیت را دارند که بر اساس خریدهای قبلی مشتریان، سلایق آن‌ها را تشخیص دهند و محصولات مشابه یا مرتبط با خریدهای قبلی مشتریان را به عنوان محصول جدید به آن‌ها پیشنهاد دهند.

  • باشگاه مشتریان (Customer Club)

ایجاد و راه اندازی باشگاه مشتریان با استفاده از هوش مصنوعی علاوه بر جذب مشتری جدید، مشتریان فعلی بانک را نیز وفادارتر خواهد کرد. برقراری ارتباط هوشمند با مشتریان متناسب با نوع فعالیت اقتصادی و اجتماعی و بر اساس سطح اطلاعات و دانش ایشان می تواند در برنامه ریزی های آتی بانک و همچنین تولید و ارائه محصولات جدید بانکی کمک شایانی نماید.

  • تشخیص تقلب و ناهنجاری(Anomaly and Fraud Detection)

تشخیص تقلب و ناهنجاری یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی است که شرکت‌های فعال در حوزه تجارت الکترونیک بر روی آن متمرکز هستند. با گسترش فعالیت‌های بانکی در فضای اینترنت، کاربران و سازمان‌ها نگرانی‌های مختلفی درباره کلاه‌برداری‌های اینترنتی و تراکنش‌های جعلی دارند. سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قادر هستند فعالیت‌های مشکوک مالی را در بستر اینترنت تشخیص دهند.

  • تشخیص چهره (Face Detection)

یکی دیگر ازکاربردهای هوش مصنوعی در قالب قابلیت تشخیص چهره در دستگاه‌هایی نظیر تلفن همراه، لپتاپ و کامپیوتر‌های شخصی است. کاربران با استفاده از این قابلیت می‌توانند از چهره خود به عنوان مجوز دسترسی به دستگاه‌های شخصی‌شان استفاده کنند که در پی آن، سطح امنیت دستگاه‌ها نسبت به سایر روش‌ها بیشتر می‌شود. همچنین، بسیاری از سازمان‌ها از ابزارهای تشخیص چهره برای ورود کارکنان به سازمان استفاده می‌کنند. این امر سبب می‌شود افرادی که از کارمندان سازمان محسوب نمی‌شوند، بدون هماهنگی، اجازه ورود به سازمان را نداشته باشند. به‌علاوه، چنین سیستم‌های هوشمندی را می‌توان در فرودگاه‌ها و مراکز پلیس به منظور شناسایی مجرمین استفاده کرد.

  • نظارت امنیتی (Security Monitoring)

امروزه هوش مصنوعی امکان توسعه ابزارهای تشخیص چهره را فراهم کرده است که می‌توان از آنها برای اهداف نظارتی و امنیتی استفاده کرد. این ابزارها سیستم‌های هوشمند را قادر می‌سازند تا به‌صورت لحظه‌ای روی فیلم‌های امنیتی نظارت داشته باشند و بتوانند امنیت محیط را برقرار کنند. به این ترتیب برای نظارت داشتن روی یک محیط دیگر نیازی به نیروهای انسانی وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر نیروی انسانی در این حوزه ممکن است دچار خستگی و خطا شود. این در حالی است که نظارت مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند به‌صورت 24 ساعته و در طول هفت روز هفته بدون هیچ‌گونه خستگی و خطایی کار کرده و بهترین عملکرد را نیز ارائه دهد.

  • امنیت سایبری ( Cyber Security)

امنیت داده‌ها به‌عنوان یک نگرانی مهم برجسته شده و هوش مصنوعی را به یک ابزار رایج و حیاتی تبدیل می‌کند. در عصری که اطلاعات محرمانه، از داده‌های اعتبار مصرف‌کننده تا اسرار سازمانی، به صورت آنلاین وجود دارد، امنیت داده‌ها به سنگ بنای رعایت تعهدات قانونی و مسئولیت‌های عملیاتی تبدیل می‌شود. این وظیفه، چالش‌برانگیز و حیاتی، بسیاری از شرکت‌ها را وادار می‌کند تا راه‌حل‌های امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی را برای محافظت از داده‌های خود در برابر دسترسی غیرمجاز اتخاذ کنند.

  • رباتیک (Robotics)

رباتیک را می‌توان به عنوان یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی تلقی کرد که بسیاری از فعالیت‌های روزانه انسان و عملیات مختلف سازمان‌ها را آسان کرده است. بسیاری از فعالیت‌های شخصی یا سازمانی، تکراری هستند و انجام آن‌ها توسط انسان خسته‌کننده است یا هزینه مالی زیادی را برای سازمان در بر دارند و به جای استخدام نیروهای انسانی برای انجام چنین مسئولیت‌هایی، از ماشین‌های هوشمند استفاده کنند تا این وظایف را در سریع‌ترین زمان و با دقت بالا انجام دهند.

  • شبکه های اجتماعی  (Social Network)

امروزه، شبکه‌های اجتماعی به جزئی جدایی‌ناپذیر در زندگی بشر تبدیل شده‌اند و نقش چشم‌گیری بر زندگی مردم دارند. روزانه، حجم عظیمی از داده‌ در شبکه‌های اجتماعی در قالب پست و کامنت تولید می‌شوند. زمانی که صحبت از داده‌های حجیم یا کلان داده(Big Data) است، موضوعات مربوط به یادگیری ماشین و یادگیری عمیق نیز مطرح می‌شوند. از آنجایی که کاربران شبکه‌های اجتماعی از اقصی نقاط جهان هستند، ابزارهای هوشمند ترجمه محتوای متنی یا صوتی می‌توانند به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزارهای شبکه‌های اجتماعی محسوب شوند. این ابزارها قابلیت ترجمه محتوا را به زبان‌های مختلف برای مخاطبان محتوا فراهم می‌کنند.

  • چت بات (ChatBot)

چت ربات‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تعاملات مشتری را متحول می‌کنند، زبان طبیعی را به خوبی درک کرده و پاسخ‌هایی را از طریق ویژگی‌های چت زنده پلت‌فرم‌های آنلاین ارائه می‌کنند. این ربات‌های چت با استفاده از یادگیری ماشینی به‌طور یکپارچه در بین وب‌سایت‌ها و برنامه‌ها ادغام می‌شوند. آن‌ها به‌تدریج یک مخزن از پاسخ‌ها می‌سازند و از یک پایگاه داده موجود پاسخ‌های یکپارچه ایجاد می‌کنند.

با پیشرفت هوش مصنوعی، این چت‌بات‌ها به طرز ماهرانه ای به سؤالات مشتری رسیدگی می‌کنند، مشکلات را حل می‌کنند، خدمات مشتری را بهبود می‌بخشند و پشتیبانی شبانه‌روزی ارائه می‌دهند که منجر به افزایش رضایت مشتری می‌شود.

از مهم‌ترین چت‌بات‌های هوش مصنوعی می‌توان به چت بات ChatGpt از شرکت  OpenAI  اشاره کرد.

  • جهت یابی و مسیریابی (Orientation and Routing)
  • ویرایش تصاویر (Editing Images)
  • نویسنده هوشمند (Smart Writer)
  • خلق آثار هنری (Creating Works of Art)
  • پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing | NLP)
  • بازشناسی گفتار (Speech Recognition)
  • تصحیح‌کننده نوشتار (Text Correction)
  • ترجمه ماشینی (Machine Translation)
  • خلاصه‌سازی متن (Text Summarization)
  • تشخیص سرقت ادبی (Plagiarism Detection)
  • فروشگاه‌های آنلاین (Online Stores)
  • مدیریت هوشمند (Smart management)
  • منابع انسانی (Human Resources)
  • آموزش الکترونیک ( Electronic Learning)
  • لجستیک (Logistics)
  • صنعت خودروسازی (Automobile Industry)
  • تولید هوشمند (Smart Production)
  • بازیهای کامپیوتری (Computer Games)
  • پزشک هوشمند (Smart Doctor)
  • روانشناسی هوشمند (Intelligent Psychology)
  • بررسی عملکرد مغز (Examining Brain Function)
  • داروسازی هوشمند  (Smart Pharmacy)
  • کشاورزی هوشمند (Smart Farming)
  • آشپزی هوشمند  (Smart Cooking)
  • خانه هوشمند (Smart Home)
  • نجوم (AI in Astronomy)
  • تولید عطر (Perfume Production with AI)
  • و …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *