ایجاد بستری یکپارچه برای ارائه سرویسها و ایجاد دسترسی امن و سریع به سرویسها توسط سامانهها و مشتریان مختلف و ارائه گزارشات از وضعیت فراخوانیها و اعمال محدودیت برروی فراخوانیها براساس روالهای تعیین شده بخشی از قابلیتهای نئوبانک میباشد.
نئوبانک با خدمات بانکداری الکترونیک که هم اکنون از سوی بانکهای سنتی اجرا میشود تفاوت دارد. نئوبانک یک بانک کامل است که وجود فیزیکی ندارد و فقط در فضای مجازی و دیجیتال قرار دارد. در واقع اگر شما مشتری نئوبانک باشید، به جای مراجعه به شعبهی فیزیکی بانک خود، به تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی خود مراجعه میکنید.
مزایای نئوبانک ها:
ایجاد حساب کاربری بدون دردسر
همانطور که گفته شد نئو بانک ها کاملا دیجیتالی هستند و کاربران میتوانند بدون مراجعه به بانک ها و طی کردن پروسههای طولانی و خسته کننده حساب کاربری ایجاد کنند. از آنجا که نئو بانک ها به راحتی روی تلفنهای همراه کار میکنند در مدت زمان بسیار کوتاهی حساب کاربری شما آماده میشود.
رابط کاربری مناسب
برنامههای نئوبانک ها پاسخگو، واضح و مناسب با توجه به نیاز مشتریان طراحی شده و تجربه کاربری بهتری را برای ایشان رقم خواهد زد. در اینگونه خدمات بانکی رابط کاربری مناسب پیاده سازی شده درک و کارکرد آن را برای مشتری عام راحت تر نموده و سبب می شود طیف وسیعی از جامعه بتواند براحتی با خدمات آن ارتباط برقرار نماید.
سرعت سرویس دهی
تعاملات و تراکنشها در نئو بانک ها در مدت زمان بسیار کمی و با سرعت بالایی انجام میشود و به کاربر این امکان را میدهد تا امور مالی، هزینهها و پس انداز خود را بنحو مطلویتری مدیریت نماید.
هزینههای پایین تر
یکی از معایب بانک های سنتی هزینه عملیاتی بالای آنها است که اغلب به صورت شارژ خدماتی مانند صورت حساب، پیام رسانی های تراکنشها و … ارائه میشود. اما نئو بانک ها تنها با چند کلیک خدمات گستردهای را برای مشتریان در دسترس قرار میدهند و هزینههای عملیاتی بمراتب پایینتری را برای سرویس دهنده خواهند داشت.
خدمات ارزش افزوده
امور بانکی فقط انتقال و پرداخت نیست. نئو بانک ها از اطلاعات حساب، دادههای مشتری، الگوها و غیره با هوش مصنوعی استفاده میکنند و خدمات مالی دیگری را به مشتری بر اساس نیاز آنها توصیه میدهند و تصمیم گیری در مورد سرمایه گذاری برای مشتریان را آسان مینمایند. علاوه بر خدمات بانکی و پرداخت که در این بستر به راحتی در دسترس خواهد بود، برپایه معماری و تکنولوژی مورد استفاده امکان استفاده از خدمات ارزش افزوده ای همانند خدمات حوزه بازار سرمایه، خدمات بیمه و … نیز به راحتی در اختیار بوده و قابل بهره برداری می باشند.
ویژگیهای پیشرفته امنیتی
امنیت در مورد معاملات دیجیتالی همیشه بیشترین نگرانیها را با خود به همراه داشته است. برنامههایی وجود دارد که فناوری رمزگذاری همراه با سایر اقدامات امنیتی برای محافظت از دادههای مشتریان را اجرا میکنند. این برنامهها برای اطمینان از انطباق با قوانین ضد پولشویی، حفظ حریم خصوصی کامل مشتریان و جلوگیری از حملات بدافزارها ساخته شده است. همچنین استفاده از بسترهای احراز هویت قوی برای شناسایی کامل کاربر این اطمینان خاطر را هم برای کاربران و هم برای نهاد مالی ارائه دهنده خدمات فراهم میآورد.
خدمات قابل ارائه:
سرویسهای حسابی
افتتاح حساب (ارزی / ریالی)
استعلام شبا
صورت حساب ریالی
صورت حساب ارزی
تمکن مالی
اطلاعات حساب
حساب ترجیحی
میانگین حساب
سرویسهای تسهیلات
کارت اعتباری
آزادسازی توثیق
بازپرداخت تسهیلات و گزارشات
سرویسهای کارتی
کارت به کارت
صدور کارت
صورتحساب کارت
مسدودی کارت
موجودی کارت
کارت هدیه
سرویسهای چک
صیاد
صدور دسته چک
استعلام وضعیت چک
سرویسهای عمومی
جستجوی شعبه
پشتیبانی آنلاین
نرخ آنلاین ارز
اطلاع رسانی
امضا الکترونیکی اسناد
معماری نئوبانک
پایه اصلی شکل گیری بانکداری دیجیتال و نئوبانکها، ایجاد بستر خدمات بانکداری باز (Open banking) بوده که در آن بستر سرویسهای اصلی بانکی با معماری میکروسرویس پیاده سازی شده و در قالب APIهای کسب و کاری امکان دسترسی به خدمات مالی و بانکی را برای اپلیکیشن ارائه دهنده خدمت نئوبانک قراهم می آورد.
لذا نیاز است بستر مذکور در بانک یا نهاد مالی ایجاد شده و سرویسهای مورد نظر در آن مستقر و قابل دسترس باشند یا این بستر ابتدا پیاده سازی و مبتنی با نیازهای بانک مذکور بومی سازی شده و API های مورد اشاره از سیستمهای core business دریافت و روی آن مستقر و منتشر گردد.